En billedkavalkade i 3 dele
Aalsgaards kendteste fiskerfamilie er uden tvivl familien Riff. Alene den mængde malerier og andre billeder der skildrer personerne, husene og omgivelserne omkring denne familie fortæller, at de havde en helt særlig status i Aalsgaard. De har også igennem generationer værnet om vidnesbyrd, der fortæller om deres virke og familieforhold. Som overskriften på denne serie siger, er det billederne, der skildrer livet ved Riffsrende, der er lagt vægt på. Mere udtømmende beretninger om familien finder man i Henrik Riffs skrifter.
Familien
Familien Riff i gang med dagens fangst. De sidder under et solsejl der var oppe hele sommeren. Personer: børnene Hans og Ane i forgrunden, bag dem Niels Peter Hansen Riff (deres far), til højre Kristine Mathilde Sørensdatter (gift med Niels Peter), på bænken til højre Hans Christian Riff (far til Niels Peter).
Fotoet herunder viser samme sted som ovenfor. Situationen er dog en anden. Det er en ung fisker med bare fødder til højre på bænken, de øvrige voksne er badegæster som venter på at der bliver plads i badeanstalten, der ligger nedenfor Riffs hus. Familien Riff bestyrede badeanstalten for stedets læge, der lod den bygge i 1845. Louise Thomsen (LT) tog de første billeder i Hellebæk-Aalsgaard området fra 1850’erne og bosatte sig her i 1864.
Far og søn. De to foto herunder viser Hans Christian Riff (1780-1868) og Niels Peter Hansen Riff (1820-1894). Hans Christian er nok den mest navnkundige af alle Riffer, han var kaperfører, færgemand og fisker. Bemærk forskellen i klædedragten på de to generationer.
Næste foto viser en stor del af Riff familien foran det vi i dag kalder Riffs Hus (Ndr. Strandvej 140). De personer vi kan identificere, er fra venstre: Hans Chr., en sommergæst pige med mamelukker, Ane Lise (1848-1927), Birthe Nielsdatter (1787-1871) gift med Hans Chr., 4 børn hvor drengen til højre sikkert er Lauritz (1849-1937), Christina (1840-1923), 4 personer til højre der er ubekendte.
På maleriet ses Niels Peter Hansen Riff med sin kone Kirstine Mathilde Sørensdatter og deres to små børn Lauritz Nielsen Riff og Hans Christian Nielsen Riff. Stolperne der ses på skrænten til højre i billedet, er rester af Hellebæk Vestre Kanonbatteri, som blev etableret i 1807 under Englandskrigene.
Næste foto af Riff børnene er taget ca. 5 år senere, de to drenge med kasketter er de samme som på billedet ovenfor.
Ægteparret Hans Riff og Birthe Nielsdatter i deres stue. Hans er ved at bøde garn og Birthe læser (i Biblen?).
I 1900 foretog biolog Gundel en fauna undersøgelse af Øresund og havde til det brug en marinbiologisk station i Aalsgaard. Ved udgivelsen af undersøgelsen havde han fået zylograf Th. Andersen til at portrættere fiskerne.
Georg Riff (1857-1930), Laurits Riff (1849-1937) og Gunhild (Skrut) Loua tinger om prisen med brødrene Riff. Hun havde en stemme så høj, så man kunne høre hende langt væk. Den flettede kurv (en kue) havde fiskerkonerne på ryggen, når de gik omkring og solgte fisk.
De efterfølgende billeder er med brødrene Lauritz og Georg i perioden ca. 1910-35. Det er sikkert muligt at se hvem der er hvem, de øvrige personer er ikke sikkert identificerede.
Den sidste Riff i den lige slægtslinje, der boede på Strandvejen nr. 140 var Henrik Riff (1904-1985), her ses han ved Brofesten i 1953 blæsende i Aalsgaard fiskernes oldermandshorn og et silhuetklip fra 1959.
Riffs Huse
Johan Christian Riff (1738-1816), far til Hans Christian, var fæster på grundstykket vest for Riffs rende og havde bygget hus der. I 1810 byggede Hans Christian sit hus for midler tjent ved kapervirksomhed. Det var forbudt at bygge huse med egetømmer (det skulle bruges til at genopbygge flåden, der var taget af englænderne i 1807), derfor tog Hans til Sverige, købte et hus, rev det ned, fragtede al materialet til Aalsgaard og genopførte det vest for faderens hus. Det Schimmelmannske Fideikommis var sikkert ikke kede af at få to fæsteafgifter for det samme grundstykke.
Stranden
De nærmeste omgivelser ved Riffs huse, stranden, bådene, nedgangen langs renden, vestre- og østre landing var et yndet motiv for mange malere.